Albistea entzun

Hezkuntzako ebaluazioa. PISA. Andreas Schleicher. PISAren koordinatzailea

«Konplazentziaz daudenei aitzakiak kentzen dizkie PISAk»

Nazioarteko azterketaren balioa goraipatu du koordinatzaileak. PISAri buruz eztabaida «hain xehea» izatearekin pozik dago. Rankingekin debate publikoa sortzea mesederako dela uste du.
EMILIO NARANJO / EFE Tamaina handiagoan ikusi

Garikoitz Goikoetxea -

2017ko otsailak 19

Lehen hezkuntzan zegoela, 10 urterekin, irakasleak gurasoei esan zien batxilergoa egiteko ez zela gai Andreas Schleicher (Hanburgo, Alemania, 1964). Lizeora bidali zuten, hala ere, eta unibertsitatean ere egin zuen karrera, Fisika. Irakasletza ikasi zuen gero. Azkar hasi zen hezkuntza ikerketaren arloan lanean, eta OCDEra igaro zen 1994an. 2012tik, OCDEko hezkuntza arduraduna da, eta PISA txostenaren koordinatzailea.

PISAn emaitza apalagoak izan dira Araban, Bizkaian eta Gipuzkoan. Aldaketak bizkor egin behar dira, edo hobe izango da hurrengo PISAren zain egotea?

Uste dut euskal hezkuntzaren ibilbidea oso arrakastatsua dela, eta txalotzekoa da PISAren emaitzak arretaz aztertzea, hezkuntzan kalitatea eta ekitatea hobetzeko besterik zer egin daitekeen kontuan hartuz. PISAren emaitzak adierazle eta aukera bat dira politikei eta jarduteko moduei buruz gogoeta egiteko. Baina hobetzeko edozein pauso analisi zuhurretan oinarritu beharko litzateke, faktore asko kontuan hartuta.

Azterketak ordenagailuan egin dira lehen aldiz. Horrek eraginik izan ote du emaitzetan? Nabaritu duzue beste herrialdeetan?

Oro har, nahiko finkoak izan dira emaitzak, baina litekeena da herrialderen batean gorabeheraren bat izatea. Baina gogoan izan aro digitalerako pausoa ez dela PISAren garapena soilik: munduaren ezinbesteko aldaketa baten isla da. Lehen, irakurtzea ezarritako edukietatik ezagutza aberastea zen; galdera baten erantzuna ez bazenekien, entziklopedia batean begira zenezakeen, eta, oro har, erantzuna egia zela sinets zitekeen. Gaur egun, Googlen galdera bat idazten baduzu, 23.000 erantzun lor ditzakezu, eta informazio gatazkatsua arakatu beharko duzu, aztertu, egiaztatu eta kritiko izan, egiazko emaitza aurkitzeko. Ikasleek ez badute trantsizio hori egiten, okerragoak izango dira PISAn, baina okerragoak izango dira bizitza errealean ere.

Zein da PISAren emaitzen eboluzioa? Hobetzen ari dira?

Herrialde gehienetan, aldaketa txiki nabarmena izan da. Baina salbuespen garrantzitsuak daude. Adibidez, azken hamarkadan Portugal pixkana igaro da batezbestekoaren azpitik batezbestekoaren gainera, eta Singapurrek ongi-tik bikain-era aurreratu du.

Ez dira denak horrelakoak, ordea. Finlandian okerrera egin dute emaitzek. Zer gertatu da?

Finlandiaren demografian izaniko aldaketak dira azalpenaren zati bat, baina zati bat bakarrik. Analisi zabalagoa beharko dugu marrazkia sakonago ulertzeko.

Beldur zara PISA xede bihurtzen ari dela, ez hobetzeko tresna?

Iruditzen zait hobetzeko tresna indartsua dela. Hezkuntzan zer den posible erakusten du. Aitzakiak kentzen dizkie konplazentziaz daudenei. Eta laguntzen du helmuga adierazgarriak ezartzen hezkuntzan lider direnek lortutako helburuetara iristeko bidean.

Ondo ulertzen dira emaitzak? Zer iritzi daukazu politikarien eta hedabideen mezuei buruz?

Pozik nago PISAri buruzko eztabaida hain xehea eta burutsua izan delako. Nazioarteko konparazioak jendaurrean erakusteak, komunikabideen laguntzarekin, askotan ekarri du hezkuntzari buruzko eztabaida espezializatu bat debate publiko bihurtzea; halakoetan, herritarrek aitortu dute euren herrialdean batez besteko emaitza lortu behar dutela, eta hobetu egin beharko dutela euren seme-alabek batez besteko soldatak baino hobeak nahi badituzte. PISAk sustatu du berdinen arteko ikaskuntza. Ez bakarrik ordezkari politikoen edo ikertzaileen artean, baizik eta baita profesionalen artean ere. Eta hori da garrantzitsuena, beharbada.

Zer esan nahi duzu?

Hara. 2012ko emaitzen harira, Ingalaterrako ministroa, Elizabeth Truss, Shanghaira joan zen, hango emaitza onen azpian zer dagoen jakitera. Harrituta geratu zen ikusitako jarraibideekin eta irakasleekin, eta Ingalaterrara gonbidatu zituen batzuk. Eszeptizismo handia eragin zuen hasieran: kultura batean funtzionatzen duena hain erraz emula daiteke beste batean? Gogoan dut BBCko saio batean sindikatu buru batek auzitan jarri zuen proposamena. Neure artean pentsatu nuen benetan uste ote zuen ez zutela ezer ikastekorik matematika irakasten mila urte inbertitu dituen herrialde batetik. Arretaz kasu egin diot egitasmo horri. Bigarren fasean sartzear dago. 2016an, gobernuak iragarri zuen lehen heziketako 8.000 eskolak ?guztien erdiek? 41 milioi libera esterlina jasoko dituztela lau urtean, matematikako maisutza indartzeko.

Rankingak publikoki jakinarazteak hezkuntza hobetzen laguntzen du, edo lehia bultzatzen du?

Uste dut sailkapenek abiapuntu bat jartzen dutela analisi sakonagoa egiteko eta debaterako. Baina, jakina denez, nazioarteko azterketari buruz egiten ditugun mila orrialdeetatik gutxi batzuk bideratzen dizkiogu horri, PISAren garrantzia ez baita nola egiten dugun esatea, baizik eta hobeto egiteko jarraibideak eskaintzea.

Kritika asko jasotzen ditu, hala ere, PISAk; adibidez, OCDEren helburuak ez direla heziketakoak, baizik eta ekonomikoak.

Inoiz ez dut ulertu kritika hori. PISA zuzentzeaz, diseinatzeaz eta ezartzeaz hezkuntza ministerioak arduratzen dira, eta heziketa helburuak dauzka soil-soilik.

Zer asmo dituzue PISArako? Aztergai gehiago izango ote ditu?

Ebaluazioa ordenagailu bidez egiteak esan nahi du ezagutza eta gaitasun sorta handiagoa sar daitekeela. Erronka handiagoa izango da gaitasun sozial eta emozionalak neurtzea. Horretan ari gara.

Sareko BERRIAzalea:

Irakurri berri duzun edukia eta antzekoak zure interesekoak badira, eskari bat egin nahi dizugu: Berria diruz babestea.

Zuk eta zure gisako sareko milaka irakurlek egindako ekarpenarekin, eduki gehiago eta hobeak sortuko ditugu. Eta, zuekin osatutako komunitateari esker, publizitateak eta erakundeen laguntzek bermatzen ez diguten bideragarritasuna lortuko dugu.

Euskarazko kazetaritza libre, ireki eta konprometitua eskaini nahi dizugu egunero; bizi zaren munduaren eta garaiaren berri ematen segitu.

Albiste gehiago

Saridun guztiak, gaur arratsaldean ©berria

Azterketak Euskaraz taldeari eman diote kanpaina onenaren Argia saria

Irati Urdalleta Lete

'Karpeta Urdinak' dokumentalarentzat, Zugazart tirarentzat, '(Min)bizi' podcastarentzat, Euskal Mastodon komunitatearentzat eta Oihana Goirienarentzat izan dira gainerako Argia sariak.

Maria Txibite lehendakaria eta Santos Indurain Osasun kontseilaria. ©JESUS DIGES / EFE

Sindikatu Medikoak atzera bota du gobernuaren proposamena eta grebari eutsiko dio

Ion Orzaiz

Gobernuak eta medikuen elkarte ultrakontserbadoreak akordio baten oinarriak finkatu zituzten atzo, baina gaur sindikatuak «ez-nahikotzat» jo ditu Osasun Departamentuaren eskaintzak. Otsailaren 1etik aurrera greba mugagabera deitu du mediku taldeak.

Ikasbidea ikastola, Duran ©Irekia

Ikasbidea ikastetxeak hotzari aurre egiteko konponbide iraunkor bat eskatu du

Irati Urdalleta Lete

Azaldu dutenez, arazoak dituzte ikastetxeko galdararekin, baina Eusko Jaurlaritzak esan die ez dutela uda baino lehen konponduko. Salatu dute ikasgeletan hamahiru edo hamalau gradu izan dituztela.

'Aita Mari' ontziak Mediterraneoan aurkitutako migratzaileen ontzi baten erreskatea, artxiboko irudia. ©Itsas Salbamendu Humanitarioa

'Aita Mari' ontziari espediente bat ireki diote, ia milioi bat euroko isunekoa

Isabel Jaurena - Edurne Begiristain

2020an Palermon (Sizilia, Italia) gertatu ziren ekintza batzuen baitakoa da zigorra. Aita Mari-k alegazioak aurkeztuko ditu.

Kinka buletina

Klima larrialdiari eta ingurumenari buruzko azken berriak zabaltzen dituen buletina.

Iruzkinak kargatzen...