Albistea entzun

PENTSALDIAN

Zer da ikastea?

Maitane Nerekan Umaran - Filosofia Irakaslea

2021eko urriak 13

Hona hemen gaurko azterketarako galdera: zer da ikastea? Zuen erantzunak konpetentzien araberako sisteman ebaluatuak izango dira, Europako modako tendentziei jarraituz: ekin lanari! Iñigo Martinez Peña Filosofia irakasleak, kaleratu berri duen Mandamentu Hipermodernoak liburuan, erantzun posible bat aurkeztu du: ikastea ez da zerbaiten errepikapena, ezta teknika edo metodo bat ere. Ikasteko, jakintzarekiko maitasuna ezinbestekoa da, eta ezin da aldez aurretik kalkulatu zerk harrapatuko gaituen: irakaslearen ahotsa izan daiteke?, haren testigantza?, esandako edo irakurritako zerbaitek gugan eragindako oihartzuna? Gaiarekiko harremanak erotikoa izan behar du, bestela hilda dago. Beraz, batzuetan, ikasi ikasten da, baina ez dakigu oso ondo zelan.

Hezkuntza pentsaldian omen dabil Euskal Herrian, eta ez dira falta hurbilpen erotiko batetik heldu beharreko gaiak: haur eta gazte kultura hezkuntzan txertatzea, segregazioak, kultur transmisioa, zaintzaren pedagogia, erronka ekologikoen aurreko hezkuntza, publikotasun ereduak... Porno gogorra! Ertz asko ditu eztabaidak, are gehiago, hezkuntza bizi osorako prozesua dela uste dugunontzat. Hausnarketa kolektiboa erotikaz jantzi behar dugu, gizartearentzat (denok baikara hezkuntza-komunitate) erronka erakargarria izan dadin, maitemindu gaitezen ikasgaiarekin.

Gai honetan ere lubakiak baditugu; dikotomia absurdoak batzuk, sakoneko desadostasunen ondorio besteak. Zer desikasi behar dugu euskal hezkuntzaren gaineko eztabaida esanguratsua eta emankorra izan dadin? Hasteko, eztabaidak gehiegi sinplifikatzeko eta, ondorioz, dena dikotomizatzeko tendentzia ekidin behar dugu. Zurien eta beltzen arteko gama kromatikoa sartu behar da gure paletan, pausoak eman nahi baditugu behintzat. Bestalde, eztabaida, ideien konfrontazioa denez gero, beti aberasgarria dela barneratu behar dugu (eztabaidaren plazera bilatu, gozamenean betiko galdu gabe); baina, benetako elkarrizketa egon dadin, norberaren posizioa zalantzan jartzea ezinbestekoa da. Hezkuntzaren inguruko eztabaidaren ardura denok dugu, herriko okinetik hasita, guraso izan ala ez, azken artistara arte. Ardura politikoetan daudenak prozesuaren erraztaileak besterik ez dira izan behar; sakoneko aldaketak nahi baditugu Herri-hausnarketa erraldoia izan behar du. Bestela, inork irakurtzen ez dituen Curriculum dekretuak, legeak eta bestelako testu ulertezinak sortuko dituzte, baina betiko gabeziek gure ikastetxe eta kaleen paradisu izaten jarraituko dute eta kritika suntsitzaile sistematikoek irakasle geletan, okindegian eta gurasoen whatsapp taldeetan jarraituko dute.

Txoko honetatik, hausnarketa kolektibo horretarako pizgarriak, kitzikagarriak jaurtikitzea da asmoa. Horretarako gonbidatu omen naute jai honetara eta, dantzatzeko aukera zegoela jakinda, gustura onartu dut gonbidapena. Beldurrez ere, distantzia sozialak hainbeste urrundu ostean, jende artean dantzatzeak morbo bezainbeste beldur ematen didalako. Ea lortzen dugun. Amaitu aurretik, ez ahaztu gaurko azterketa galdera: zuretzat, zer da ikastea?

Sareko BERRIAzalea:

Udazkenean, BERRIAlagun egiteko pausoa eman dezazun, eskaintza bat egin nahi dizu BERRIAk. Herri baten kulturaren plaza da BERRIA. Kultur egitasmo, dinamika eta ekitaldi anitzen erakustoki. Euskal kulturaren inguruko informazioaren plaza handia. Azaroan eta abenduan, Euskaraldiak, Bertsolari Txapelketa Nagusiak eta Durangoko azokak hartuko dituzte, besteak beste, BERRIAren orrietako asko, paperean eta webgunean.

Albiste asko irakurriko dituzu, segur aski webgune honetan bertan. Eta eskari bat egin nahi dizugu: har ezazu konpromisoa irakurtzen duzunarekin. Irakurleen babes ekonomikoa funtsezkoa da BERRIAren etorkizuna ziurtatzeko.

Gaiak

Albiste gehiago

Donostia ospitalea, artxiboko irudi batean. ©Andoni Canellada / Foku

Osakidetzako krisia areagotu du beste bi arduradunen dimisioak

Ion Orzaiz- Paulo Ostolaza

Adolfo Begiristain eta Maite Martinez dira, Donostia ospitaleko kirurgia zerbitzuko zuzendariordea eta mediku zuzendariordea, hurrenez hurren.

 ©ARITZ LOIOLA / FOKU

ERAGILE, EGILE ETA ORDEZKARI

Julen Aperrribai

Duela 25 urte sortu zuten Euskararen Gizarte Erakundeen Kontseilua, euskararen normalizazio prozesua bizkortzeko eta euskalgintzako erakundeak bateratzeko. Hizkuntza politiketara begirako akordio sozial zabalak, plangintzak eta proposamen zehatzak eragiteko gaitasuna izan du hasieratik. Adostasunok galgatu egin dira sarritan pauso berean: maila sozialetik maila politikora eramateko unean.
 ©ARITZ LOIOLA / FOKU

«Adostasun politikoek edukia behar dute; ez gaude argazkien garaian»

Maite Asensio Lozano

Lema uztera doala, azken urteetan egindako aurrerapausoak gogoratu ditu, baina aitortu du arazo batzuk «kronifikatzen» ari direla. Hartara, hizkuntza politika «sendoak» eskatu ditu.
Atzo Euskalgintzaren Kontseiluak antolatutako agerraldia; Iratxe Retolazak eta Leire Vargasek irakurri zuten adierazpena. ©MARISOL RAMIREZ / FOKU

«Euskarak izan behar du hezkuntza sistemako hizkuntza normalizatua»

Imanol Magro Eizmendi - Arantxa Iraola

Euskalgintzako hainbat pertsona ezagun batu ditu Euskalgintzaren Kontseiluak; adierazi dute euskara eta euskal kultura behar dituela ardatz Araba, Bizkai eta Gipuzkoarako ontzen ari diren Hezkuntza Legeak

Astekaria

Asteko gai hautatuekin osatutako albiste buletina. Astelehenero, ezinbesteko erreportajeak, elkarrizketak, iritziak eta kronikak zure posta elektronikoan.

Iruzkinak kargatzen...