Albistea entzun

Gerra Ukrainan. Energia

Ekialderako bidean

Txina eta India ari dira erosten aurrez Europara zihoan Errusiako petrolioa. Alemaniako findegi batek eta Italiako beste batek arazoak dituzte
Tamaina handiagoan ikusi

Iker Aranburu -

2022ko maiatzak 25

Mendebaldearekin luzarorako etsaituta, ekialdera begira jarri da Errusia. Europak erosi nahi ez dion petrolioa Txinarako eta Indiarako bidea aurkitzen ari da azken asteetan. Merkeago erosten dute, gainera, erosle gutxiago izanik, Brent upelarekiko deskontuarekin saltzen ari baita.

Historikoki, Europa erdialdea eta mendebaldea izan dira Errusiako petrolioaren eta hark findutako petrolio produktuen bezero nagusiak. Energia merkatuari buruz BPk urtero argitaratzen duen txostenaren arabera, 2020an Europako gainontzeko herrialdeek Errusiako petrolioaren %53 erosi zuten, %70 gordinik eta %30 tratatuta.

Petrolio horren zati garrantzitsuena itsasontzi erraldoietan iristen da Europako portuetara. Bilbokoak ere jaso izan ditu, baina aurrerantzean ez, Petronorrek erabaki baitu beste hornitzaile batzuk bilatzea Errusiatik zetorkion zatia (%20tik gora) betetzeko. Erabaki bera hartu dute, beren kabuz, Mendebaldeko konpainia askok, Errusiako petrolioa erosteak beren irudiari kalte egiten dielako, eta kargamentuentzat aseguruak lortzea zailtzen ari zelako.

Itsasontziz ez ezik, lur azpitik ere iristen da Errusiako petrolioa Europara, Druzhba petroliobidetik (adiskidetasuna, errusieraz). 1960ko hamarkadaren hasieran eraiki zuen Sobietar Batasunak, bere orbitako herrialdeak hornitzeko. Munduko petroliobiderik luzeena da, eta Uraleko petrolioa Europa ekialdera eta erdialdera garraiatzen ditu. Adar bat Baltikora doa, bestea Alemaniara eta Poloniara, eta hegoaldekoak Eslovakia, Txekiako Errepublika, Hungaria, eta Ukraina hornitzen ditu.

Hain zuzen ere, petroliobide horren amaieran dagoen findegi batek agerian uzten du EBko herrialde batzuek Errusiako hidrokarburoen mendeko direla. Alemaniako Schwedt hiriko PCK findegi erraldoia dago, Berlin, Alemaniako Baltikoa eta Poloniako mendebaldea ere erregaiez hornitzen dituena. Errusiako Rosneft konpainiarena da, eta sulfuro handiko petrolioko hamabi milioi tona petrolio gordin fintzen ditu urtero. Harentzako beste aukera batzuen bila dabil Alemaniako Gobernua, baina aitortu du zaila dela.

Antzeko arazoa du Italiak ere. Augustako (Sizilia) ISAB findegia Lukoil Errusiako enpresarena da, eta haren beharrak asebetetzeko Italiak handitu egin ditu hango inportazioak. Maiatzean, egunero 450.000 upel iritsi dira Errusiatik, otsailean gerra hasi aurretik baino hiru aldiz gehiago, eta kopururik handiena 2013az geroztik. ISABera joan da petrolioaren bi heren, findegi horrek ez duelako beste inon hornitu. Lukoil ez dago EBk zigortutako enpresen artean, baina Mendebaldeko bankuek jada ez diote mailegurik ematen, eta horiek gabe ezin du petrolioa beste inon erosi. Gerraren aurretik, ISABen petrolioaren %30 baizik ez zen Errusiakoa, eta %100 da orain, Lukoilek Errusiako bere putzuetatik ekartzen duelako guztia.

Errusiaren petrolioaren enbargoa ezartzeak findegia ixtea lekarkeela ohartarazi dute sindikatuek eta Siziliako agintari politikoek, eta kalte ekonomikoa oso handia izango litzatekeela. ISAB eskualdeko enplegatzailerik handiena da, eta haren inguruan industria sare bat dago Augusta inguruan.

AEBak ere bezero ona izan dira Errusiarentzat: petrolioaren %7 erosi zion, findutako produktuak batik bat. Iturri hori ixtea erabaki zuen Joe Bidenen gobernuak Ukrainaren inbasioa hasi eta gutxira, eta duela urte batzuk itxitako beste bat irekitzea, Venezuelarena.

Bezero onak

Txinaren aldetik, ordea, arrisku txikia du Errusiak. 2020an, 86,4 milioi tona petrolio saldu zizkion Txinari, bere esportazioen %22. Kopuru hori asko handituko da aurten, Txinako petrolio konpainiak betetzen ari baitira Mendebaldekoek utzitako lekua. Reutersen datuen arabera, 2021ean, egunero 800.000 petrolio upel iritsi ziren maiatzean Errusiatik irtendako petroliontzietatik; maiatzean, 1,1 milioi izango dira. Petroliobideetatik beste 800.000 upel iristen dira egunero. Guztira, bi milioi upel, Txinaren beharraren %15.

Baina are deigarriagoa da Indiarena. 2020an lau milioi tona petrolio eta eratorri inportatu zituen Indiak Errusiatik, azken horren esportazioen %1,1 eskas bat. Aurten askoz gehiago izango dela erakusten dute apirileko datuek. Apirilean egunean 674.000 upel erosi zituen, martxoan halako bi baino gehiago.

Ikusi gehiago: Errusiako petrolioaren enbargoa blokeatzen jarraitzen du Hungariak

Sareko BERRIAzalea:

Irakurri berri duzun edukia eta antzekoak zure interesekoak badira, eskari bat egin nahi dizugu: Berria diruz babestea.

Zuk eta zure gisako sareko milaka irakurlek egindako ekarpenarekin, eduki gehiago eta hobeak sortuko ditugu. Eta, zuekin osatutako komunitateari esker, publizitateak eta erakundeen laguntzek bermatzen ez diguten bideragarritasuna lortuko dugu.

Euskarazko kazetaritza libre, ireki eta konprometitua eskaini nahi dizugu egunero; bizi zaren munduaren eta garaiaren berri ematen segitu.

Albiste gehiago

ELAk, LABek eta ESK-k aurreko asteazkenean egin zuten manifestazioa, Gasteizen. ©Jaizki Fontaneda/Foku

Mercedesen, beste hiru greba egun proposatu dituzte ELAk, LABek eta ESK-k datorren asterako

Aitor Biain

Sindikatuen arabera, ekoizpena geratzea lortu du gaur ere, langileen gehiengoa ez baita lanera joan. Arratsaldean egingo dute manifestazioa hiru sindikatuek deituta. Langile batzordeari proposatu diote datorren astean beste hiru protesta egun antolatzea.  

Europako Batasuneko ingurumen eta energia ministroek bi eguneko bilera egin dute Luxenburgon. ©JULIEN WARNAND / EFE

Errekuntza motorreko auto berrien salmenta 2035an etetea adostu dute EBko herrialdeek

Irune Lasa

Bruselak 2026an aztertuko du hibridoekin eta erregai sintetikoko ibilgailuekin zer gertatuko den. EBko Ingurumen kontseiluak Klimaren Gizarte Funtsa 59.000 milioi eurora murriztea hobetsi du, eta ez du txikitu karbonoa isurtzeko doako eskubideentzako epea. 

INEren arabera, elikagaien izan dute pisu handiena inflazioaren gorakadan, erregaiekin batera. ©Victor Lerena / EFE

Inflazioa zabaltzen ari da, eta %10 ingurura iritsiko da ekainean

Iker Aranburu

Erregai, elikagai eta ostalaritza garestiagoen eskutik, Espainian %8,7tik %10,2ra igaro dela azaldu du INEren datu aurreratuak. Azpiko inflazioa %5,5era igo da.

Alemaniak 2035etik aurrera erregai sintetikoekin ibil daitezkeen auto berriak saldu ahal izatea nahi du. ©JULIAN STRATENSCHULTE / EFE

Europako Batasuna klima arauen negoziazioekin katramilatu da berriz ere

Irune Lasa

Ingurumen ministroak negoziatzen ari ziren oraindik atzo gauean. Errekuntza motorren epemuga eta Klimaren Gizarte Funtsa ziren eztabaidagai nagusiak

Astekaria

Asteko gai hautatuekin osatutako albiste buletina. Astelehenero, ezinbesteko erreportajeak, elkarrizketak, iritziak eta kronikak zure posta elektronikoan.

Iker Aranburu

Informazio osagarria

Iruzkinak kargatzen...