Hainbat hilabeteko atzerapenarekin bada ere, CAFek azkenean lortu du bere historiako kontratu mamitsuena izan daitekeena adostea. Belgikako SNCB-NMBSk, ofizialki, Beasaingo konpainiaren esku utzi du 180 tren egiteko kontratua. 1.700 milioi euro jasoko ditu horren truke, baina 3.400 milioi eurora iritsiko da agian, beste 380 tren egiteko aukera mahai gainean baitago.Â
Lehiakideen helegiteek eta presio politikoek markatutako kontratua da Belgikakoa. Izan ere, Belgikako trenbideen konpainia publikoaren administrazio kontseiluak otsailean erabaki zuen lana CAFen esku uztea eta harekin kontratuaren azken xehetasunak negoziatzea. Baina gauzak okertu egin ziren berehala, CAFen lehiakideetako batek, Frantziako Alstomek, helegitea aurkeztu zuelako, bere eskaintza merkeagoa zela argudiatuta.Â
Helegiteak ohikoak dira kontu hauetan, baina oraingoan luze jo du korapiloa askatzeak, arrazoi politikoak direla eta. Batetik, Alstomek esan zuen kontratua lortu ezean arriskuan leudekeela Belgikan dituen bi lantegiak, Charleroikoa eta Brujaskoa, eta 1.500 lanpostu galduko zirela. Hiri horietako hautetsiek eta sindikatuek presio egin zuten, eta apirilean Belgikako Estatu Kontseiluak operazioa geratu zuen, argudiatuta SNCB-NMBSk ez zuela ongi azaldu zer irizpide tekniko erabili zituen eskaintzaren kalitate teknikoa zenbatekoa zen zehazteko.Â
Eskaintzak berriro aztertu ondoren, SNCB-NMBSko zuzendaritzak ekainean berretsi zuen CAFena zela aukerarik onena, baina beste urrats bat falta zen: administrazio kontseiluaren oniritzia. Ekainaren amaierako bileran, zarata mediatiko handiko giroan, ez ziren gai izan gaiari buruzko akordioa hitzartzeko, baina uztailean CAFen alde egin zuen.
Jerusalemgo tranbia
Baina dena lotuta zegoela zirudienean, presio politikoa areagotu egin zen, beste osagai bat ere agertu baitzen mahai gainean: Israelek okupatutako Jerusalem ekialdean CAF eraikitzen ari den tranbia. Alstomek eta Siemensek beste helegite bat jarri zuten, eta horretara batu ziren Belgikako lau gobernuz kanpoko erakunde, argudiatuta euskal konpainiak nazioarteko legedia hausten ari zela. Helegite horiek guztiak atzera bota zituen berriro Belgikako Estatu Kontseiluak, irailaren amaieran.Â
SNCB-NMBSk azaldu duenez, lehen trenak 2030. urtean hasiko dira zerbitzuan, eta gutxika ordezkatuko dituzte 1980ko hamarkadaz geroztik martxan dauden tren zaharrenak. Nabarmendu dute makina berriak elbarrientzat egokituta daudela, isilpean bidaiatzeko eremuak dituztela, eta Interneterako sarbidea eta bizikletak eramateko lekuak ere izango dituztela.
CAFek gogorarazi du azken urteetan lan asko egin dituela Belgikan. Harenak dira, esaterako, Lieja eta Anberes hirietako tranbiak.
bederatzi tranbia egingo ditu euskotrenentzat
Belgikarako ez ezik, Euskal Herrirako ere lan egingo du CAFek hurrengo urteetan. Euskotrenek Beasaingo konpainiaren esku utzi du Gasteizko tranbiarako bederatzi unitate egiteko kontratua. 48,8 milioi euro jasoko ditu horren truke. Tranbiak 2028 eta 2029 bitartean entregatu beharko ditu, eta erdialdeko Lovaina plaza Zabalgana auzoarekin lotuko duen tranbia linea berrirako izango dira. 2026an dira hastekoak linea hori egiteko lanak.
Â